KLIK KLIK

nuffnang

Thursday, February 9, 2012

buah zuriat


tau pasal buah zuriat x?
buah ni dikenali sebagai buah adam dan hawa
kalau dalam bahasa arab namanya buah Doum

daku dapat buah ni dari adik kepada adik ipar yang baru balik
dari mekah hari tu
masa dia yg pnjg kat mekah tu gigih la dia mencarik apa brg2 yg dikirim
buah zuriat la,akar fatimah la...mcm2 lagi...
belum raya haji dah courier 2 kotak balik..
hehehehe..
syok la kan..sbb dia pegi pun under TH
kira bekerja la kan..
tapi best dpt buat haji sekali...
apalah melalut..smbg citer balik

daku selalu baca ttg khasiat buah zuriat ni
so cubalah try kan...
rezki Allah saper nak tau..
yg penting kita berusaha 
jgn smpi putus asa...

segala info2 yg daku ada ni..
daku rujuk dari SINI dan SINI
dan yang paling penting utk  diketahui
buah ni tersangat2 la keras
patutlah kena suami yg pecahkan...
rupanya perlukan tenaga lelaki...hihi


cara cara yg dinasihatkan:

amik 2 biji buah zuriat ni
(dah nama buah adam & hawa kan,kenalah 2 biji)
gunalah sebarang alat pon
atau cara mana sekali pon nk pecah kan kulit luar tu..
hati2 ye..

mcm2 cara ensuami guna nk pecahkan kulit dia...
klu nak tau kulit dia bau wangi..mcm buah berangan kena bakar tu
sedap baunya...daku suka...



ni lah rupa dalamnya
lepas ensuami pecah kan kulit luar tu...
huhuhu...sedaya upaya lah try buat smpi dapat...
tapi jgn pikir yg isi dlm tu lembut...
keras gak tau....
sampai anak lesung daku pon jadik mcm kurap
dah kokak kokak dah..hihihi
berterbangan lah serpihan batu2 dari anak lesung tu ke sana ke mari
sbb ensuami ketuk blkg parang dgn anak lesung

ni lah rupa anak lesung den...heheheh
klu nk try pecah kan dlm lesung pon boleh..
tapi pastikan buah tu x terpelanting lah time kena ketuk..huhuhu



ni lah hasil lepas berhempas pulas pecah kan sepasang buah ni...
daku rebus yg bahagian isi rung tu
bau dia mcm kelapa
rebus smpi air berubah warna mcm air teh
rasa dia x de lah buruk sgt..
biasa je...mcm air biasa cuma berkaler je..

boleh rebus berulang2 kali smpi da x de warna klu rebus...
suami isteri kena minum ye..
x kan isteri je kan...

minum air tu selawat lah ke atas nabi
pastu disaran kan baca ayat 38 dari surah al-Imran
Yang bermaksud:
"Di sanalah Zakaria mendoa kepada Tuhan.
Ia berkata: Berilah aku keturunan yang baik daripadaMu. Sesungguhnya Engkaulah
yang memperkenankan segala doa."



ni lah brg2 yg ensuami guna utk pecahkan buah zuriat tu..
termasuk dgn lesung batu sekali...hihi
nmpk x habuk putih2 atas lantai tu
tu lah sepihan nak lesung tu...hihihi


doa2 kan supaya kami lekas dapat zuriat ye...
(Doa untuk mendapatkan zuriat juga boleh dibaca di dalam Surah Al-Imran Ayat-200
dan Surah Al-Anbia Ayat-89).



sekadar renungan utk diri sendiri
jgn disangka org yang x de zuriat tu tidak bahagia..
sebaliknya anak pun boleh mendatangkan bala
kalau x de anak duduk 2 org elok2 pon x pe
jnji dua2 setuju nak mencari kebahagian bersama

anak tak menjanjikan kebahagian
bila ada anak stress kita amat tinggi 
kita kena jawab dgn Allah sejauh mana kita menjaga amanahnya
membesarkan anak....
semoga kita sama2 mendapat keredhaan dariNya




9 comments:

Nazz@Purple said...

insyallah..semoga ada rezekinya nanti..

PUANSTOBERI said...

Huhu.. 2 kali proses buah tu, dua kali la kami ber pisau2. Huhu.

Ada lagi dlm peti ais tu. Tak buat pun lagi. Nati lah kalo rajin. Akak ni siap rebus dlm piuk tanah. Hikss :D

Ummi Iman said...

kita sama. ada juga buat entri berkenaan buah ni. suami beli d kedai org arab d chow kit. mmg susah nak kupas. kena sentiasa percaya pada ketentuan ilahi pd setiap hambanya. yg penting jgn putus asa.

http://ummi-iman.blogspot.com/2011/06/sambungan-kisah-buah-hawazuriat.html

Jasfyra said...

insyaALLAH..kita merancang Allah menentukan. semoga ekin cpt2 dpt anak.hmm,ekceli kitorang pun plan nk tambah anak tp xjadi2 lagi..kalo Allah takdirkan 2 tu je anak..kiter redha..

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

tau buah ne... seksa jugak nak kopek buah ne.. ini salah satu iktiar utk dapatkan baby..

Mrs.Izi said...

wowwww aku terperuk lg kin.x sempat nk membelah lg.hikss

ekinashikin said...

nazz-insyaallah..amin

pnstoberi-dasat kan smpi berparang parang..kita x de plak smpi nk rebus dlm periuk tanah...yg ada tu kecik je..hehehe

ummi iman-x tau plak ada jual kat chow kit..klu tau mesti dah lama beli..hehehe

jasfyra-TQ sis..kita cuba lagi ye..

mama amana&arief-mmg ssh giler nk bukak..dugaan..hehehe

zarina-ko mmg..dah beli simpan buat pekasam dlm peti sejuk..heheheh
cepat la buat..pastu hapdate blog ko plak..

farawayshoppe said...

salam..tumpang iklan..
kami ada jual buah zuriat, murah saja..
hanya rm40=10biji..knape murah?krn kami poskan terus dr madinah..boleh lawati fb kami, Faraway Shoppe utk lebih byk pilihan.. =)
salam..

Nafisa81 said...

mudah-mudahan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

apa ada?

kisah ku (551) info (301) giveaway (232) free sample (77) hadiah GA (47) hiburan (28) giveaway aku a.k.a pinkbiru (22) review makanan (18) si budoy (17) kawan2ku (16) jalan2 (11) contest (10) raya 2012 (8) anak sedaraku (7) kesihatan (7) FM (5) iklan (5) tempahan (5) joint problem (4) plushie (4) sticker (4) tubuh (4) bunga telur felt (3) family (3) langsir (3) legoland (3) lutut problem (3) masterchef selebriti (3) pulau manukan (3) red velvet cake (3) the zon stulang (3) zalora (3) VCO catalyst (2) aip online survey (2) big bad wolf (2) buah zuriat (2) buang kulit mati kaki (2) cantik (2) danga bay (2) ikan bakar danga bay (2) insiden lahad datu (2) kacang pool haji (2) langkawi (2) loccitane (2) loyang pai (2) mini GA (2) new year (2) plain fox material (2) rempeyek (2) reward blog (2) runner (2) sabak awor (2) sakit gigi (2) BR1M (1) Hj Sharin Low Grand Restaurant BBU (1) Ipad 1 Malaysia (1) My Steamboat and Grill (1) P1 (1) a farmosa (1) aidil adha (1) air terjun gunung ledang (1) album bajet (1) astro e-billing; auto debit (1) baby foot (1) bamboo charcoal bread (1) bank islam (1) baskin robin (1) brown paper bag (1) bunga tisu (1) cake in jar (1) cameron (1) churp churp (1) cookies senang (1) digi (1) durian spring roll (1) epal pai (1) felt (1) felt brooch (1) flannel material (1) gadjet (1) gayang seafood restaurant (1) gift voucher (1) giv (1) hab pendidikan pagoh (1) haiwan (1) hotel patuh syariah (1) hutan bandar (1) hutang (1) ikan bakar pasar filipin (1) jerebu (1) kampung nelayan tun fuad stephen (1) karamel kukus (1) kfc am (1) kisah (1) krishna fish head curry house (1) kucing (1) kutu kucing (1) labu siam (1) laura ashley shopping beg (1) loan (1) lokan dan kelapa bakar (1) medan ikan bakar crystal bay (1) mekap mekap (1) melaka (1) menara taming sari (1) merokok (1) mimpi (1) movie (1) nasi lemak (1) ngaku chips (1) nuffnang (1) otak-otak (1) pakej photo album bajet (1) penuaan (1) pet world (1) petrosains (1) phewtick (1) pink ribbon (1) pixajoy (1) popcorn poco (1) popthesoda (1) prayforMH370 (1) pretzle mini (1) produk kaki (1) puasa (1) redeem punchtab (1) rumah terbalik (1) sate (1) sawah ring (1) serawa durian (1) simple pouch (1) sspn (1) tanjung emas (1) tanjung ketapang (1) tanjung leman (1) tripod (1) up (1) vaksin kucing (1) vernonchan.com (1) voltaren (1) wanitamelayu.com (1) western murah (1) zaman dulu (1) zoo melaka (1)

networkedblogs